Tuesday 14 December 2010

Grand Slam Spanish Ibex | Hunting Ibex in spain |

Et fantastisk landskap

Som dere ser. to bilder av samme karen















Annkom Spania og jaktcampen til Valeriano i høst med en klar intensjon :-) her skulle det jaktes Ibex.
det ble en fantastisk opplevelse. faktisk den fineste jaktopplevelsen jeg har hatt. ikke bare på grunn av jakten, men alt rundt jakten også.
først må jeg si noen ord om opplegget:
et vellorganisert team som vet hvordan de tar vare på kunden/jegeren. alt er bare så utrolig proft.
maten er også et kappitel for seg. fantastisk mat, hele tiden. det ble servert ut i fra det lokale kjøkken, og bare det i seg selv er verdt reisen.
innkavrteringen er også fantastisk bra, med et stort soverom med eget bad osv. rent og pent.
så over til jakten.

vi startet dagen med å hilse på den karen på bildet. (Vi er Valeriano, wiktor og meg.) Den var i følge med en del hodyr pluss et par mindre bukker. disse forsvant innover og oppover i en fjellside, og jeg ante at her blir det klatring. Og som tenkt. vi startet med en halv times klatring for å nå toppen av den fjellryggen vi skulle jakte etter den oppserverte bukken. vel fremme der oppe, fikk vi øye på denne flokken ca 15 dyr og ca 400 meter lengre inn i fjellet, og litt lavere en oss. herifra og ut er det bare et eventyr av en smygjakt. vi var innpå flere ganger. men jakt er jakt og det var små detaljer som gjorde at jeg ikke fikk skutt. og som faktisk gjorde at jakten ble så fin som den ble. den roen og det avslappende lynne til Val og wiktor gjorde dette til en perfekt dag. her var det null stress. disse dyrene var tydlig urolige, med god grunn :-) men generelt, de stod aldrig stille. de var i bevegelse hele tiden. under veis i jakten så støtte vi på små grupper av hunndyr. da var det bare å stoppe opp og vente litt til alt roet seg ned igjen, for så å fortsette smygingen. Etter ca 3 timer med smyging så oppserverte vi at dyrene lakt seg ned for å ta en siesta :-) dette utnyttet vi ved å gå en halvbue rundt de for så å komme inn på skyteavstand. når vi så hadde kommet i posisjon oppe på motstående rygg i terenget, var avstanden ca 230m frem til den ibexen som jeg sitter ved. Valeriano hadde jo avstandsmåler i lommen, og den ble da brukt for å gi meg den infoen jeg trengte. nå var det bare å vente til bukken reiste seg, for siste gang :-) det å ligge der med en stor ibex i kikkertsikte å vente på at den skal reise, seg så du kan sette et forsvarlig skudd. samtidig som at du ser utover et fantastisk landskap med en noe uvant flora. Her lå jeg faktisk oppe i urtehaven. det var rosmarin og lavendel overalt. jo det var utrolig bra. og det var en tolmodighetsprøve. bukken reiste seg og jeg var på den med krysset i kikkerten med det samme. men den småtrippet i en liten halvbue oppe på den ryggen de hadde ligget. og skyte på et lite mål på den avstand i bevegelse er uaktuelt. jeg hører Val plystre svakt, jess..... bukken stoppet opp og, så opp mot oss,. Wiktor begynte med sk.... skuddet kom før han fikk gjort seg ferdig med stavelsen. og bukken falt om på stedet. den følelsen som du får, akurat i det du har fullført jakten, med et perfekt skudd. Ja det er noe som må oppleves. Verden står helt stille en stund da.

Dette er en fantastisk jakt som kan annbefales på det høyeste. disse gutta kan jobben sin og de er fantastisk hyggelige karer.

To Valeriano and the team.
Thanks again fore a wery good hunting, and fore your good hosbutaliti, food and vine.
4 days at your place, is a good memory fore a lifetime.

Henning Larsen
Norway

No comments:

Post a Comment